„The business of living is almost entirely about capturing imaginations. Whatever little is left is about taxation“

Black Friday

de

mall

Nici n-a apucat americanul de rând să digere bine ultimii protoni de la ospăţul de Thaksgiving că trebuie deja să facă faţă unei alte provocări existenţiale majore, Vinerea Neagră. Deşi denumirea te poate duce cu gândul la suferinţele atroce celebrate în riatualurile de Paşti, în cazul acesta este vorba de cu totul altceva. Vinerea Mare sau Vinerea Neagră se traduce aici Good Friday. Black Friday este, în schimb, ziua de după Thanksgiving, momentul din an în care cumpărătorul american face bine şi îşi pierde minţile pe altarul ofertelor comerciale de nerefuzat. Dacă joia familia stă cuminte la masă, bucuroasă să îl vadă, în sfârşit, revenit pentru scurtă vreme acasă, pe copilul ăla nărăvaş din Iowa, plecat demult şi devenit domn la New York, vinerea datele problemei se schimbă radical.

Thankgiving-ul american se întâmplă întotdeauna în a patra zi de joi a lunii noiembrie şi, fiind vorba despre o sărbătoare federală, majoritatea companiilor dau o zi liberă plătită. Bineînţeles că ar fi absurd ca a doua zi să dăm buzna înapoi la servici, aşa că aproape tot poporul primeşte şi vinerea liberă sau munceşte în altă zi pentru a o compensa. Dar, până la urmă, cât poţi să stai şi la masă cu rudele înainte de a te lovi enervarea pe succesele lor, aşa că e mult mai sănătos să petreci ziua următoare în afara perimetrului domestic. America s-a pregătit bine pentru aceste circumstanţe extenuante şi a inventat Black Friday, cea mai turbată zi de vânzări a anului. Magazinele oferă reduceri fabuloase, inclusiv la obiecte mari: electronice, electrocasnice şi alte bijuterii ale ştiinţei, tehnicii, Chinei şi Taiwan-ului.

Există oameni care se aşază de joi seara la cozi consistente pentru a fi primii la deschiderea magazinului, ca să poată cumpăra mărfuri grozave la preţuri – chilipir. Dacă în zonele calde, gen California sau Florida, sportul acesta poate fi, îmi închipui, unul amuzant, să stai la coadă câteva ore în noaptea bocnă de la Chicago ar putea fi interpretat, după opinia mea, ca o încălzire pentru procesul de sinucidere. Uneori mă întreb câţi din cei care se postează pe la uşile magazinelor nu dau, în două- trei zile, într-o pneumonie de toată frumuseţea, de plătesc pe la doctori sume care bat detaşat la fund reducerile obţinute la ultimul model de orice ar fi să fie.

Numai primii patru sau cinci cumpărători se bucură de oferta foarte convenabilă, dar, pe de altă parte, nici cei care rup mai târziu uşa magazinelor nu ies chiar în pierdere, pentru că nenumăratele discount-uri (a intrat sau n-a intrat cuvântul acesta în limba română?) durează toată ziua, chiar dacă nivelul lor nu e la fel de spectaculos ca în cazul primilor sosiţi – primilor serviţi. Nu încetez să mă minunez de puterea mall-ului, unde, odată intrat, pierzi orice legătură cu lumea înconjurătoare şi te dedai la isprăvi comerciale de neimaginat în alte contexte. Ăsta e unul din motivele pentru care, în fierbinţeala mea, am început să privesc uşa mall-ului ca pe un fel de poartă stelară unde, bâldâbâc, ai alunecat şi dus ai fost, pe teritoriul viselor şi al credit cardului cu margini aurii.

Aşa că, după ce am venit de hac curcanului, am petrecut, aşa cum se cade, Black Friday-ul la mall, şi nu la orice mall, ci la unul dintre cele mai răsfrânte teritorial peste întinderile Michigan-ului. Dacă ideea de bază a Vinerii Negre este să nu te comporţi normal şi să alergi ca un zăbăuc din magazin în magazin, cu gura cascată în faţa abundenţei articolelor şi a generozităţii preţurilor, atunci pot spune că m-am achitat cu brio de sarcina patriotică de a sărbători Black Friday. Abia aştept să mă întorc la servici, dar nu oricum, ci cu bascul plămâniu de la Lord & Taylor îndesat şic pe urechi. Tocmai am terminat de scormonit cu succes în adâncurile debaralei, căci la o hurducătură a autostrăzii, pe drumul înapoi spre Chicago, mi-am amintit subit că am aruncată pe undeva şi o poşetă în aceeaşi nuanţă. Să adormim, aşadar, cetăţeni, şi mâine să ne trezim călare pe prada proaspătă. Life is good and Black Friday is the best.

Categorii:
America

Comentarii

  • Ha! cu un laptop la mai putin de jumatate de pret in brate barbate-meu a jurat credinta vesnica lu’ Black Friday :)) eu am dormit cu drag si spor…

    D Mihaela 29 noiembrie 2010 9:22 Răspunde
  • Amalia,
    ce dragutz… ce „pitoresc” 🙂
    n-am fost vineri dar m-am repezit Simbata si am constatat ca a fost si black saturday, probabil si duminica a fost tot neagra. asa aglomeratie n-am mai vazut de anul trecut. am facut si ceva cumparaturi dar cozile la cabinele de proba si la casa m-au cam descurajat.
    una rochie revelion (sau ce party s-o nimeri) este achizitia de care sint foarte mindra.

    iana 29 noiembrie 2010 16:35 Răspunde
  • Amalia draga … industria „retail” canadiana s-a suparta asa de tare ca tot canadianul o zbugheste la sud sa faca cumparaturi incat au inceput sa ne faca si pe aici preturi demne de black friday, asa ca Best Buy si alti vanzatori cu amanuntul cu head office prin SUA au adoptata modelul.
    In Canada noi avem Boxing Day, a doua zi de Craciun in care se intampla acelasi lucru. In ultima vreme a fost extins termenul la Boxing Week. Recunosc ca si noi am cumparat intr-un boxing day un televizor… se” intampla „sa fim in magazin pe la 4 pm ( „doar ca sa vedem ce mai are magazinul , nu din alt motiv”) si chiar a fost mult mai ieftin.
    Trezit cu noaptea in cap si stat in frig … nu multumesc… poate doar daca mi-ar da o excursie in jurul lumii pe gratis.

    CristinaC 29 noiembrie 2010 20:31 Răspunde
  • Trezit cu noaptea-n cap- depinde, pentru unii este oricum un fel de obisnuinta. Iar daca pretul merita efortul…why not?
    Cat despre stat in frig- nu toate magazinele au politica asta, la W**, de exemplu, au asteptat in magazin- ba inca unii, mai inspirati, s-au si culcusit pe unde s-a putut.:))
    Si apoi, nu e dracu’ chiar atat de negru pe cat pare- e un pic gri: la acelasi magazin au fost puse la vanzare 81 de laptopuri asemanatoare celui de pe care scriu acum. Inca nici nu au iesit pe piata, pretul lor pe site-ul firmei producatoare este de aproape 400$…magazinul le-a vandut cu mai putin de 200$…

    D Mihaela 29 noiembrie 2010 23:13 Răspunde
  • Mihaela, sa il stapaniti sanatosi si sa scrii multe chestii faine pe el. Dar sa nu iti fure complet timpul pentru pictat, ca ma iau de tine 🙂
    Se vede ca unele magazine sunt mai civilizate, daca au lasat oamenii sa astepte inauntru. Bravo lor.

    amalia 30 noiembrie 2010 2:33 Răspunde
  • iana, de acum party-urile sa se tine lant!
    sambata am mai iesit asa, putin, dar, ca un facut, unde aruncam ochii gaseam ceva absolut frumos, potrivit si redus la pret. Cat poate sa reziste omul?

    amalia 30 noiembrie 2010 2:36 Răspunde
  • Cristina, asa, asa, sa invete Canada respectul comercial de la vecinul din sud 🙂
    Pai 4pm e absolut decent. Magazinele care tin oamenii in frig n-au suflet.

    amalia 30 noiembrie 2010 2:39 Răspunde
  • he ce m-am mai distrat. citisem si la Beatrice despre goana dupa cumparaturi. am ceva problema, sa ma duc la psihi, nu ma trage ata la cumparaturi. o sa treaca?
    vreau poza cu beret roz pulmon.

    Monica 30 noiembrie 2010 4:33 Răspunde
  • Monica, nu se mai putea fara bereta.
    Traiesc si eu acum, cu trup, suflet si o bucatica de portofel paroxismele astea comerciale americane, pe urma, mai vedem. Vocea constiintei tot zice, din coltul ei, niste chestii, dar ce bine ca in magazin muzica e data tare si nu le aud.
    O sa treaca, mai vino pe la noi 🙂

    amalia 30 noiembrie 2010 5:52 Răspunde
  • between 6-8 hours waiting time … atita zicea nenea la radio vineri dimineata, referindu-se la coada de la granita …
    ioi, cum ziceam eu mai de mult, astia n-au experimentat statul la cozi la portocale, ulei, zahar si embargo-ul cu benzina la fratii sirbi, daca-s in stare sa stea atitea ore in masina, plus citeva ore la magazin, pentru un iphone, ipad sau o poseta couch la juma de pret.
    Si cum zicea si Cristina, s-au trezit canadezii ca nu le ajunge doar Boxing Day, asa ca s-au apucat de concurenta la Black Friday, nebunie a fost weekendul asta.
    Oricit de mult mi-ar placea shoppingul, cind e ingramadeala si cozi din astea, ma las pagubasa, nu rezist, incepe sa ma doara capul, ma iau ametelile, dupa jumate de ora intr-un mall aglomerat, sunt ca o lamiie stoarsa.

    Sofie 30 noiembrie 2010 6:07 Răspunde
  • Amalia, vreau si eu poza cu bereta 🙂

    Sofie 30 noiembrie 2010 6:07 Răspunde
  • Amalia, trimiteti si in Romania obiceiul asta, ca noi am copiat orice, numai asta cu reducerile nu ! In tara pe toate canalele vezi cu cat s-a mai scumpit carnea, painea, benzina etc etc… iar reducerile – chiar si-n marile magazine – sant forma fara fond!

    camellia 30 noiembrie 2010 10:58 Răspunde
  • dar cyber-monday? ce ziceti? 🙂
    astia sint nebuni… nu stiu ce sa mai inventeze sa vinda.

    iana 30 noiembrie 2010 17:08 Răspunde
  • In Toronto a fost de curand un Black Friday din asta. 🙂 Pe 20 noembrie s-a lansat noua colectie Lanvin for H&M, si unii au mers cu o seara inainte, la 9.30pm sa stea in fata magazinului, sa intre primii dimineata. 🙂 Colectia s-a vandut in primele ore, iar la unul din mall-urile din Toronto intr-o ora. 🙂 Imi imaginez ca s-a intamplat la fel si in alte orase din Canada, in magazinele H&M unde a fost prezenta colectia. 🙂

    http://fashionstylebeautyandmore.blogspot.com/2010/11/colectia-lanvin-for-h-m.html

    Victoria West 1 decembrie 2010 3:00 Răspunde
  • Eu mi-as dori o noapte a reducerilor la carti in orasul meu.

    Genevieve 2 decembrie 2010 5:22 Răspunde
  • Sunt ingrozita de magazine, de mall-uri, de aglomeratie. Vin sarbatorile si nu se poate fara, dar antreprenorii roman acusi cresc preturile mai abitir, asa ca voi astepta cuminte luna februarie pentru bascute, cizme si alte bucurii. Deocamdata trebuie sa ma descurc pentru altii, ca sa nu creada ca i-a uitat mosul (desi zau ca as muta aceasta premiere in martie! )

    MR 2 decembrie 2010 7:37 Răspunde
  • Mie mi s-a parut o experienta interesanta sa studiez lumea si sa vad cum se desfasoara toata treaba. Poate fi chiar distractiv daca esti cu prietenele si daca vremea e buna… dar n-a fost cazul.

    Amalia, ti-am trimis un email pe adresa de yahoo, insa ma tem ca ajuns pe undeva prin Spam 🙂

    Americanca 2 decembrie 2010 18:22 Răspunde
  • Sofie, sunt multe solicitari de poza cu bereta, trebuie sa o comit one of these days.

    camellia, da, par absurde toate scumpirile astea. Poate o sa vina si ziua cand comerciantii romani o sa aleaga sa faca profit din volumul vanzarilor, nu din surplusul acela stors de sarbatori.

    iana, am auzit la radio ca de Cyber Monday s-au cheltuit online 1 miliard de dolari.

    Victoria, am vazut ca la premiera filmului „Black Swan”, Natalie Portman a imbracat o rochie de 199 de dolari de la Lanvin for H&M.

    Americanca, si mie imi place sa studiez oamenii, inclusiv la mall. Ne-ar prinde bine o excursie acolo, impreuna 🙂

    amalia 5 decembrie 2010 2:51 Răspunde
  • dar cyber-monday? ce ziceti? 🙂 astia sint nebuni… nu stiu ce sa mai inventeze sa vinda.

    Sharron Clemons 21 decembrie 2010 20:09 Răspunde
  • Nu ma indoiesc ca vor inventa ceva si pentru luna ianuarie, sa nu ne dea ragaz. Multumesc pentru vizita 🙂

    amalia 22 decembrie 2010 6:31 Răspunde

Lasă un comentariu:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Menu Title